zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2020-11-24     04:57

1 - Datum: 2012-09-01 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
In Valkenswaard presenteerde Bart Proost zijn album Alexander de Grote. Leuke en soepel getekende pagina-gags. Reden om hem uit te nodigen voor StripSter, waar hij enthousiast en voortvarend op inging. Deze week dus een cover en de introductie van Alexander de Grote, en komende weken een selectie uit het album, dat is uitgegeven door Brabant Strip (€ 9,-).
Terug van een jaartje verlof: Poetzarelli & Ivan Adriaenssens met Caztar. En gelijk ook maar een Profiel(tje) in het Auteurs-overzicht.
Thijs Hannaart neemt de 2e Haasje-over voor zijn rekening. Hij weet wel raad met de Oudheid.

Volgende week hebben we onze Special Kies Wijzer. Afgelopen weken ontvingen we al diverse bijdrages, dus we verwachten ons publiek een gedegen stemadvies te kunnen geven. Ook jouw recalcitrante mening is welkom in die editie.
2 - Datum: 2012-09-01 12:22 - Afzender: dirk
@ Bart Proost: een reeks die ik al kende, maar hier kunnen we dus het begin lezen.
Het paard op de cover is een beetje houterig en de huidplooien aan de voorpoten verwacht ik eerder bij een neushoorn.
De strip zelf leest lekker weg en de humor is best ok. Ook een mooie weergave van die beroemde mozaiek op het eerste plaatje.
In ieder geval een aanwinst voor de site!

@ Waldo: we zitten al op p 24. We hebben al veel uitleg enz. gekregen, maar van een echt intrige in deze aflevering is nog niet echt sprake. En er resten nog maar 12 (klopt dat?) pagina's. Dus hoog tijd daarvoor.
De tekeningen zijn natuurlijk top.

@ Haman: ik ben wel fan van je cartoons.

@ J Kippers: die had ik zien aankomen. Een gekend dilemma als men spreekt over tijdreizen. Wel een interessant thema. Niet enkel het moreel dilemma: het doden van een baby. Maar ook het vraagstuk: Zijn het individuele personen die de geschiedenis maken? Of zou, gezien de tijdsgeest, een of andere Fritz of Gerd naar de macht zijn geklommen en dezelfde waanzin zijn begonnen, mocht Adolf in het kraambed zijn gestorven.
De tekeningen: in het bovenzicht, plaatje 4, is de blauwe figuur minder gelukt; hij komet er wat klein en magertjes uit, wat niet het geval is in de echte strip.
Ik zou nog een opmerking kunnen maken over roken in het bijzijn van babies, maar gezien de context...

@ Poetzarelli en Yvan A: een constant hoog niveau. Zowel van tekeningen als van clous.
Let wel dat je niet alles overal online zet, want tegen dat er ooit een uitgave van zou komen, kent iedereen alle grappen al. Ik had verschillende van deze platen al eerder ergens tegengekomen.

@ Rob Brandon: actueel werk, tussen (vermoed ik) al wat ouder werk. Aan die strips, cartoons over je ex-collega's hebben wij eigenlijk minder een boodschap. Liever dan die cartoons over de actualiteit (of het aktu-mannetje). Less is more.

@ Thijs Hannaart: de eerste (zonder woorden) is mijn favoriet.
Verder een hommage aan insp Blomme van Heinz. Mooi. 't is al weer een poos geleden dat we de echte insp Blomme zagen.
3 - Datum: 2012-09-01 12:58 - Afzender: Massagraf
@Bart: Mooi ingekleurd, ziet er tijdrovend uit. De grappen en setting doen me denken aan de van 0 tot Nu reeks

@Gideon: StripSterren die om de zoveel tijd een illustratie publiceren is best maar in deze frequentie lijkt dit meer materiaal voor zeg maar deviantART dan een stripsite, zelfde geld voor Comik

@Thijs Haasje-over: heel grappig hoe een vrij serieus begin ineens heel komisch wordt voortgezet, jouw bijdragen blijven een persoonlijk favoriet

@Kip: leuk detail met de kots, maar ik zou geen vreemde naakte mannen in de buurt van baby's vertrouwen

@Thijs Hannaart: de eerste is geweldig, prima om ooit als cover voor een boekje te gebruiken
4 - Datum: 2012-09-01 15:01 - Afzender: Rob Brandon
@Bart Proost: Nieuw bij StripSter hè. Geweldige cover en een goede strip over Alexander de Grote, leuk getekend en ook vol aardige humor.
@Dirk: Volgende week komt er weer een Aktu mannetje. Je Hocus Pocus Penallty is een heel aardige strip.
@Thijs Hannaart: Geinige Haasje over bijdrage, evenals je Meneer Hannaart stripjes van deze week.
@Poetzarelli & Ivan Adriaenssens: Terug van weg geweest: Leuke, goed humoristisch getekende strips.
5 - Datum: 2012-09-02 14:19 - Afzender: Bart Proost - e-mail: bartproost@yahoo;com
@ Dirk: bedankt voor je reactie; zowel de houterige aflijning als de huidplooien zijn zeer bewust tot stand gekomen. De lijnvoering is een resultaat van mijn specifieke, beetje hoekig gestileerde tekenstijl. Geen foutje, dus. Maar eerder een bewuste vormweergave. Leuk dat je de gags een aanwinst vindt voor StripSter!

@ Allen: behalve voor de grotendeels positieve commentaren! De strip is verschenen in december 2011 bij Brabant Strip (uitgeverij Hauwaerts) en ik ben erg tevreden over de respons en de verkoop. Ik ben momenteel met scenarist Barcas reeds bezig aan een tweede album, ditmaal een avonturenverhaal... Genre 'Slemper & Slof', 'De Blauwbloezen', 'Asterix' zelfs...

Dit eerste gagalbum was bedoeld als 'kennismaking', zelf getekend, ingekleurd en geschreven; vanaf een tweede album was het altijd mijn bedoeling om over te gaan naar een avonturenreeks maar daar had ik wel een scenarist voor nodig (gags, die kan ik wel schrijven, maar interessante plotlijnen... dat is niet mijn 'forte').

Je kan eventueel de evolutie van deze (en andere) projecten volgen op http://www.bartproost.be en/of http://bartproost.blogspot.be/ ...
www.bartproost.be
6 - Datum: 2012-09-03 20:16 - Afzender: dirk
@ Bart Proost: Fijn dat het album zo goed loopt.
Lijkt me een hele uitdaging om je Alexander om te toveren naar een avonturenverhaal. De series die je aanhaalt, zijn allemaal geplaatst in een specifieke historische context: de Napoleontische oorlogen, de Am. burgeroorlog enz. Maar de strips handelen niet over de lotgevallen van Napoleon, Abraham Lincoln of Julius Caesar. Dat historische vormt de achtergrond en de historische figuren maken enkel occasioneel een gastoptreden. Met de echte hoofdpersonen, verzonnen personages, hebben de stripmakers meer vrijheid. Om maar een stom voorbeeld te geven: Asterix en Obelix kan je naar Amerika sturen, Caesar niet.
Verder is het levensverhaal van Alexander er één met een duidelijk begin- en eindpunt. Eens hij aan zijn verovering van het Perzische rijk is begonnen, kan je hem niet eventjes terug naar Griekenland sturen...
Maar misschien zie ik problemen waar er geen zijn, en maken jullie er een schitterende album, en wie weet stripreeks, van. En in het komische genre is historische correctheid nu ook weer niet essentieel.
7 - Datum: 2012-09-04 16:24 - Afzender: waldo
@dirk: Hoezo, intrige? Het is geen whodunit! Kan moeilijk want er is geen butler…
8 - Datum: 2012-09-05 20:34 - Afzender: Steven
@J.Kippers: dit idee is natuurlijk al een paar keren gebruikt, mijn favoriet blijft de Midnighter omwille van zijn humeur en de pech die hem blijft overkomen. Maar in deze pagina ontgaat de klucht van het verhaal me een beetje, is het niet de bedoeling dat er op elke bladzijde een pointe zit?
media.comicvine.com/uploads/5/51641/1607181-120621_135663_midnighter_super.jpg
9 - Datum: 2012-09-07 11:22 - Afzender: j kippers
@ dirk: Ik was zelf ook niet tevreden over dr. manhattan (zo heet die blauwe figuur) in het 4e plaatje. Ook perspectivisch lijkt hij niet te kloppen. En bedankt voor je uiteenzetting over de gevaren van tijdreizen. Mensen die het forum lezen hoeven alvast niet de komende pagina van Watchmen te lezen....
Ik vind je eerste pagina deze week overigens erg mooi. Verrassende perspectieven (vanuit de kikkerkom), mooie composities (detovenaar die in zijn boek leest) en ook de onderste drie plaatjes samen vormen een mooie reeks.
@ Massagrap: Scherpe observatie en erg lollig. Bedankt.
@ Steven: Toen ik met het verhaal bezig was, heb ik uiteraard even gezocht of er meerdere helden zijn geweest die een reis terug in de tijd hebben ondernomen om Hitler te vermoorden. Dat zijn er heel wat geweest: van dr Who tot Twilight Zone. Een hele lijst.
En ik hou van verhalen waarin veel humor zit en probeer dat in dit verhaal ook te doen, maar het was niet m'n bedoeling om er een echt een comedy van te maken. Wanneer gaat Errie trouwens weer eens verder????
10 - Datum: 2012-09-07 17:25 - Afzender: Steven
@J.Kippers: je kan bijna niet anders dan er een pastiche van maken, da's de enige mogelijkheid om de figuren te mogen adapteren. Errie's publicatie hangt nu helemaal van Mars af, ik heb hem reeds de laatste pagina's bezorgd. Een aantal weken geleden vertelde hij dat hij ermee aan de gang wilde, dus Errie duikt wel weer op, recalcitrant als hij is.
11 - Datum: 2012-09-07 22:36 - Afzender: Marz
Errie laat tot mijn spijt nog wat op zich wachten. De pagina's zijn weliswaar al geschetst en geletterd, maar er moet nog het nodige aan gepoetst worden. Voor nu ben ik even moe van het gooi en smijt werk en moest van mezelf wat underground. op adem komen. :-). Hoewel, in de nieuwe Hip comics van Windmill Comics staat een verhaal dat ik getekend heb, barstensvol zinloos geweld, ROCKY. Daar is tot bloedens toe van te genieten op de komende stripbeurs van Breda.. En dan ben ik in het geheim bezig met het uittekenen van een verhaal voor Peter Moerenhout, ook daar vallen dooien. Je ziet ik doe het echt wat rustiger aan, hahaha

Ik volg StripSter van de zijlijn, jouw verhaal natuurlijk Kippers, Dirk z´n tovenaar, de doorgeef strip en het werk van Waldo met veel plezier. Errie, och die zal voor het eind van het jaar de prof z´n kaarsje uitblazen.

Werk ze een ieder!
www.youtube.com/watch?v=WQfTymFHbTA&feature=related
12 - Datum: 2012-09-10 18:38 - Afzender: dirk
@ J.Kippers: Ik heb Watchmen 2x gelezen, maar om zo snel even op de naam van dr Manhattan te komen... Dat zal de ouderdom zijn.
Ik had me bij een vorig commentaar al moeten inhouden, ik hoop dat ik ongewenst niets van het plot het geraden/verraden. Ik vind het wel een heel interessant thema, dus ik ben benieuwd naar het vervolg.
bekijk de Strips editie van 1 september 2012

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4226&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 1 september 2012

© 2000-2020
StripSter
2020-11-24