zet StripSter bij je favorieten  zet StripSter bij je favorieten
Index | Nieuw topic | Archief | Forum-regels

2020-10-24     03:19

1 - Datum: 2012-03-24 00:00 - Afzender: Strips-redactie - e-mail: strips@stripster.eu
Onze Giraud-Special van vorige week krijgt deze week een vervolg. We hebben bijdragen van Martin van der Schuijt, Nico Schuurman, Rob Brandon en Santiago Martín...

En de gebruikelijke strips, illustraties en cartoons zijn natuurlijk weer van de partij.

Verder staan er vier mooie scenario-voorstellen op het Forum voor onze volgende Interstrip. Vanaf zaterdag 31 maart 2012 a.s. zullen we gedurende een week gaan stemmen.

Op de StripSter-blog op dinsdag kun je een recensie over Geluk in Chernobyl! van Saltooo lezen.

Je week begint pas goed op zaterdag! Een prettige week en de groeten van de StripSter-redactie.
2 - Datum: 2012-03-24 10:31 - Afzender: dirk
Weer enkele mooie Giraud hommages.
De tekst op de plaat van Nico Schuurman vind ik wat vreemd.

@ Santiago: mooie voorplaat. Het symbolisme ontgaat me wat, maar wie maalt daarom. Sexy dame.
Ook de lichteffectjes passen hier wel.

@ Marz en Steven: Een erg knappe plaat. De kop van Errie met grijze contourlijnen. De vorm van de kaders, met die mooie vervorming. Perfect. Of toch bijna. Kritiekpuntjes:
"opdat jij ze zal bespringen" -> "om besprongen te worden" ? "Opdat"vind ik een raar woord, geen spreektaal.
De tijger is iets te glad. Vooral op zijn kop had ik graag wat meer suggestie van haar gezien.

@ Jos Lammers: de inkleuring van deur en ramen vloekt wat met de rest. Grap = goed.

@ Gidion: Weer een nieuwe techniek. Enkele knappe schilderijen, steeds in die vreemde wereld.

@ Maikel: Het is niet het decor van de film , maar wat een knap decor, zeg. Die schuur en omgeving zijn ware meesterwerkjes, in alle eenvoud. En de strip zelf is simpel en effectief.

@ Massagraf: De vierde wand, die moet ik onthouden.
Goeie gags.
In de tweede zijn de handen / wanten niet zo overtuigend. Zelfs met een want aan houd ik zo geen glas vast.
3 - Datum: 2012-03-24 10:48 - Afzender: dirk
@ Omaik en Olivier: Een langzame opbouw, maar ik denk dat we er nu toch stilaan komen. Ik ben benieuwd...
Op de tweede plaat zijn de blauwe brilglazen vergeten (op zich niet zo erg!), en iets meer decor had hier ook gemogen.

@ Rob Molle: enkele vreemde inlegkadertjes, zo recht boven een gezicht: p2 rechts boven, en p 5 (gezicht op gezicht?!).
En wat is die vreemde schaduw?

@ Michel en Niquicho: De sfeer zit goed. Het verhaal en de tussengrapjes zijn goed, eigenlijk beter dat de eindclou. Is dat een songtekst als uitgangspunt? Van Black Sabbath?
1984, ook een mooi detail.
De houding p 1a rechts onder is wat vreemd. Eerder om te k..... Misschien de voeten iets meer onder het lichaam plaatsen.
Het lange kader op 3a is niet mis.

@ Peter en Matthias: wauw. enkele heel knappe platen. Het gevecht tussen Guards en dieven. Ik neem aan dat dat in albumvorm tegenover elkaar staat?
En die twee platen met het glasraam.
Knap.

@ Dieter en William: Jullie schrikken niet terug van veel tekst, is bekend.
Maar in de laatste plaat hadden jullie toch gewoon de bril van dichtbij in de hand van mr Verkrijt kunnen tonen "dat is mijn bril voor in de kerk."

@ Haman: goeie gag

@ Hanscha: Als ik de figuur in gedachten afmaak, klopt het niet, die arm daar.

@ Thijs Hannaart: Dat waren enkele mooie covers geweest (waar blijkbaar nog nood aan is)...
4 - Datum: 2012-03-24 10:50 - Afzender: dirk
Waarschijnlijk binnen enkele weken, een nieuw vervolgverhaal van mijn hand.
5 - Datum: 2012-03-24 11:37 - Afzender: Rob Brandon
Eerst de special vervolgserie:
@Nico Schuurman: Mooie karakteristieke koppen, goede tekenstijl;
@Santiago Martín: Leuk, jijzelf als Blueberry met "I (love=hartje)" Giraud tekst op je shirtje.
@Martin van der Schuijt: Mooie prent, maar ik vond je vorige inzending beter.
Nu nog een greep uit de rest:
@Santiago Martín: Aardige cover, alleen de wazige contouren om de zwarte achtergrond vind ik wat minder.
@ Gidion van de Swaluw: Mooie Aliens, de tamponeerstructuur in de verf geeft er een levendig effect aan.
@RobMolle: Ik vind je typische naieve stijl van gezichten tekenen (positief bedoeld) altijd heel verrassend leuk, ook mooi kleurgebruik.
@ Michel den Hamer & Niquicho: aardig verhaal en leuk getekend.
@Thijs Hannaart: Heel leuke grappen, de spreuk "Blauwtje lopen" vond ik heel goed gevonden.
6 - Datum: 2012-03-24 12:22 - Afzender: marz
De Moebius special druppelt nog wat door. De tijd die er moet in zijn gestoken voor de bijdrages van Nico en Rob zal in het tekenaars Walhala, hopelijk met mededogen worden bekeken. Het Santi poppetje groeit uit tot een herkenbaar Spaans stijl icoon. Ook de cover is too the point!. De figuur van Martin is mooi gestyled en dat metaal gevoel zit er lekker op.

De vaste bijdrage:
@Massagrap. De laatste gag, top!. Mooie rollende oogjes. Een grap die pijn doet. De kurk en het pistool mooi herkenbaar gebleven, lekker achtergrondje met diepte. Mmmja, die kan in een boekje:-).
@Gidion. Tja dan komt het, hoe ga je die zeggingskracht van het zwart-wit met een heldere contour vertalen naar een schilderwerk. Verf licht er redelijk zwaar op, de contouren verliezen hun scherpte, het wordt allemaal wat dichterlijker. Het wordt tijd de man/vrouw achter dit werk wat te leren kennen. Wat doet hij zo al???, tot dan geen verdere comments en voor de afwisseling achterover leunen en genieten van de zoekende handtastelijkheden van een "echte" kunstenaar. Ik wordt er nog niet echt warm van....
@Omaik Neiv, die stijl laat de bekende tekenaars trucs van verdoezelen en vaagheden niet toe. Hoe klaar wil je een lijn hebben, zie van Omak is proper, erg proper. Persoonlijk vind ik het dan knap hoe je nog zoveel zeggingskracht in het hoofd van de professor weet te zetten. Ook z'n manier om die figuurtjes in het kader te plaatsen verraden een geoefende hand. En eindelijk, eindelijk begint het verhaalook wat op te schieten. Ongeduldig ventje die Marz:-).
@Hansha, best wel een leuke.
@Thijs, grap 4 had voor mij zo op de cover gemogen, eindelijk een eigen leven, die ster uit het Sripster logo. Een slimme creatieve vondst, die bevrijding uit de cirkel. Top!.

Reaktie op de reaktie:
@Dirk, het moet ook niet te perfect zijn anders hebben we niets meer te lullen. En verder schuif ik je opmerkingen graag door naar mijn welgeleerde scenario schrijver. Moet er volledigheidshalve wel bij zeggen dat deze week geen correctieronde van @Steven op de tekst heeft plaatsgevonden. Ik zat zo krap in mijn tijd dat dit niet mogelijk is. Je moet namelijk weten dat ik normaal rond dinsdag @Steven de geinkte pagina met tekst toestuur en er meestal wel een en ander wordt aangepast in dit stadium. De aangeleverde tekst van Steven was wat mij betreft oke!, @STeven ?
www.youtube.com/watch?v=3FJPvBcMNAE
7 - Datum: 2012-03-24 12:25 - Afzender: Marz
En lullen is hier positief bedoeld, dus Dirk bedankt weer voor de kritische blik!:-))))
8 - Datum: 2012-03-24 15:53 - Afzender: Massagraf
Weinig opmerkingen voor deze editie. Erg genoten van de twee leraren, Verkrijt en Hannaart. Jammer dat Juul deze week ontbreekt.
9 - Datum: 2012-03-24 16:14 - Afzender: Steven
In het algemeen krijg ik wel eens te horen dat mijn taalgebruik stroever is dan wat de gemiddelde doordeweekse taalgebruiker gewend is. Daar is helaas geen kruid tegen gewassen. "Opdat" ga ik ook niet in spreektaal gebruiken, misschien kan je in dit geval de spreker wel vergelijken met de stem van de "genie in de olielamp" zodat een beetje sprookjesachtig taalgebruik niet misstaat. "Gij hebt de verboden schatten beroerd" etc. Ik zie dat Mars al wat gekuist had in die betreffende lijn.
10 - Datum: 2012-03-24 23:04 - Afzender: RobMolle
@Dirk: Ja, over die inlegkadertjes moet ik je idd gelijk geven. Het was mij nog niet echt opgevallen, maar het stoort wel wat dat er eentje boven een gezicht is geplakt en een ander het effect van het scherm wat onduidelijk maakt.
Die schaduwen moesten eigenlijk mensen van het team/bureau voorstellen die op de achtergrond voorbij lopen, maar is idd niet zo duidelijk en geeft mss een vreemd effect. Dingetjes waar ik in de toekomst over kan nadenken. Bedankt voor de opmerkingen.
@Rob Brandon: Bedankt voor de complimentjes! :)
11 - Datum: 2012-03-24 23:25 - Afzender: Santiago
@Dirk, Rob & Marz: Hartelijk dank voor jullie woorden. Eh.., inderdaad, wie maalt vandaag de dag nog om "symbolisme", haha! Groet, S.
12 - Datum: 2012-03-25 00:44 - Afzender: Martin van der Schuijt
Ik vond dit een mooi excuus om een Superheld te tekenen voor de special. Ik ben mijn nieuwe penselen even goed aan het inwerken op deze manier.

Hannaart is weer lekker op dreef. Die covers, tja... even niet bij stil gestaan bij het plaatsen, stom van me.
Ik geniet nog elke week weer van Commissaris Moordenaar. Helaas zal volgende week de ontknoping komen. Van mij had het nog even door mogen gaan.
Jammer dat we elke week van Errie maar 1 pagina voorgeschoteld krijgen.
En erg leuk van Rob om deze week de kans te zien om toch nog met een mooie illustratie te komen voor de Moebius-special.
13 - Datum: 2012-03-25 12:17 - Afzender: marz
@Martin, het is een vlot penseel wat je daar hebt!. Tja, Errie wordt elke week vers gemaakt. Ik ben tevreden om met Errie 01 de deadline van vrijdag te halen.
@Santi, symbolisme dan toch dood?, hahaha, nee wat mij betreft staan de vlinders deze week voor Metamorphose en mis ik in mijn eigen werk nog een touch of surrealisme, het kan altijd beter, gewoon blijven oefenen totdat het spontaan gaat:-). Werk ze!
14 - Datum: 2012-03-25 13:43 - Afzender: Rob Brandon
@Dirk en Hansha: Inderdaad sluit de arm in Hansha's cartoon niet aan de romp. Wat ik dan doe is de arm tijdelijk buiten het plaatje schetsen. (op een onderlegvel als het papier niet toereikend is) Meestal is het resultaat dan beter.
@Martin van der Schuijt: Dank je voor je waardering van mijn late Moebius-special.
15 - Datum: 2012-03-25 17:13 - Afzender: Nico
@Dirk, Rob en Marz bedankt voor jullie reactie. Wat betreft de tekst Dirk, die slaat misschien wat meer op mijn eigen pijn ha ha, n.m. weer een held uit mijn jeugd die het tijdelijke voor het euwige heeft ingeruild, ik kan er maar niet goed aan wennen. Ook een mooie complete hommage van jou Rob, ik ben het met Marz eens dat je er veel tijd ingestoken moet hebben, Giraud kan tevreden zijn.
16 - Datum: 2012-03-26 22:51 - Afzender: Hansha - e-mail: cartoonist@wxs.nl
@Dirk en Hansha: Inderdaad sluit de arm in Hansha's cartoon niet aan de romp. Wat ik dan doe is de arm tijdelijk buiten het plaatje schetsen. (op een onderlegvel als het papier niet toereikend is) Meestal is het resultaat dan beter.
@Martin van der Schuijt: Dank je voor je waardering van mijn late Moebius-special.
.

klopt ik zag het ook pas later toen hij al gepubliceerd was.... ik had hem niet gespiegeld ;-)
HANSHA.WEBLOG.NL
17 - Datum: 2012-03-27 22:51 - Afzender: Niquicho
@Rob en dirk: bedankt voor jullie reactie! De strip is niet gebaseerd op een liedje maar op een idee van Michel over een bange jongen met allemaal sloten op zijn deur. (Er komen inderdaad wel verwijzingen naar Black Sabbath en Nirvana in voor.) Daar heb ik wat andere grapjes bij verzonnen en alles in een verhaal gegoten. Ik ben het met je eens dat de eindclou de minste is. Ik ben vooral erg content met de achtervolgingsgrap.
18 - Datum: 2012-03-30 17:05 - Afzender: Thomas
Stripje van Michel & Niquicho is tof. Erg geslaagd is de grap waarbij hetzelfde figuurtje drie keer in één panel is afgebeeld. Michels achtergronden zijn ook goed. Je kunt er echt inkruipen. De strips van Maikel Verkoelen vind ik ook erg goed.
19 - Datum: 2012-03-30 20:00 - Afzender: Niquicho
Bedankt voor je compliment, Thomas! :-)
bekijk de Strips editie van 24 maart 2012

Meld Forum-misbruik aan forum@stripster.eu.

Maak je eigen Profiel in Strips!

Jouw reactie:  

Naam:  

E-mail:  

(niet verplicht)

Bericht:  

(zet een URL aanklikbaar onder je bericht met het Link-venster)
Link:  
(niet verplicht - niet voor spam - slechts 1 URL mogelijk)

http://www.stripster.eu/?/forum/f_bericht.php?id=4134&page=1&titel=Forum: Het Commentaar, 24 maart 2012

© 2000-2020
StripSter
2020-10-24